Tradycyjne maszyny do wymiany opon

Dzięki niej przy użyciu łyżki możemy zdemontować i zamontować oponę. Poza tym wyposażone są one również w zbijak pozwalający na zepchnięcie stopki opony z rantu felgi. Koło chwytane jest przez cztery szczęki na dwa sposoby w zależności od rodzaju obręczy – za wewnętrzną część przy felgach stalowych lub za zewnętrzną przy felgach aluminiowych. W tego typu maszynach najważniejszymi rzeczami, na które klient powinien zwrócić uwagę są sztywność kolumny montażowej oraz siłownik zbijaka. W przypadku kolumny montażowej jej sztywność możemy ocenić poprzez zmierzenie grubości elementów, z których się składa. Im większa ich grubość, tym kolumna montażowa będzie bardziej wytrzymała na naprężenia powstające podczas demontażu i montażu opony. Jeśli chodzi natomiast o siłownik zbijaka, to musimy polegać w tej kwestii na danych podawanych przez producenta. Ogólna prawidłowość – im silniejszy zbijak tym lepiej. Ważnym dodatkowym elementem w tego typu maszyn jakim są montażownica opon jest możliwość zastosowania dodatkowego ramienia pomocniczego ułatwiającego serwisantowi pracę z oponami niskoprofilowymi i typu run-flat. Przy ramieniu warto zwrócić uwagę, aby było wyposażone w rolkę skośną do dociskania, dysk ułatwiający demontaż dolnej stopki i tak zwaną „trzecią rękę”, czyli siłownik dociskający nam bok opony podczas montażu.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za zakupem danej maszyny jest również fakt, czy posiada ona certyfikat niemieckiej organizacji WDK. Jest to zrzeszenie producentów wyrobów gumowych, które od 2008 roku rozpoczęło certyfikację maszyn pod kątem ich przydatności do obsługi opon typu run-flat.

Reasumując, montażownica do kół przeznaczona jest do obsługi najczęściej spotykanych opon, a po doposażeniu w specjalne ramię, również opon niskoprofilowych oraz typu run-flat.

 

o autorze

Jan Kłos – teamcar


Artykuł pochodzi z serwisu:
Albercik.pl – darmowe artykuły do przedruku na strony www